Web-bransjen som ikke lager nettsider

Når jeg holder foredrag om gründerhistorien TENK AS, og skal forklare hva virksomheten går ut på, forteller jeg at jeg jobber i et webselskap som primært ikke lager nettsider. Da er det mange som sitter med spørrende ansiktsuttrykk fordi webselskap, web-bransje og lignende begreper er synonymt med produksjon av nye nettsider for mange.

Og det er ikke rart. Web-bransjen i Norge har hittil i hovedsak levd av å lage nye nettsteder, og leverandørene har blitt mange. Jeg har vært så heldig å få jobbe med en god del av dem, og fortsatt er det mange tykke ordrebøker hos leverandører av publiseringsløsninger rundt omkring i landet.

Utfordringen med at det har blitt produsert tusenvis av nye nettsteder i løpet av de siste 8-10 årene er at kundene ofte har sittet igjen med det hele og fulle ansvaret fra og med lanseringsdatoen. Hvordan nettstedet har utviklet seg videre har dermed i de fleste tilfeller begrenset seg til kundens egen erfaring, kunnskap og kompetanse om satsing på web.

Når jeg selger våre tjenester bruker jeg ofte et sitat fra Nina Furus publikasjon «5 nøkkelbeslutninger for bedrifter som vil lykkes på web«. Nina slår nemlig fast at…

«Den første, og kanskje den viktigste, nøkkelbeslutningen hvis man skal lykkes på web, er å innse at en websatsning krever noe, både av ledelsen og av organisasjonen. Det koster tid og penger å etablere en web, og selve lanseringen er mer et start-punkt enn et stopp-punkt.»

Disse to setningene lærer oss at det viktigste for å lykkes på web ikke er det som skjer før lanseringsdatoen, men etter. Mye av grunnen til det er at å lykkes på web handler om to ting; å generere trafikk til nettstedet og å sørge for at de som besøker nettstedet enkelt får gjennomført det de ønsker å få gjennomført (f.eks. kjøpe billetter, finne rutetider eller søke på en jobb).

Dette var også utgangspunktet vårt da vi i 2008 spisset forretningsidéen vår til å handle om innhold på web. Vi var (såvidt vi kunne se) de første og eneste i landet som spesialiserte seg på publisering og vedlikehold av innhold på web. Senere har det heldigvis kommet mange flere aktører på markedet, og jeg skal liste opp de i et senere blogginnlegg.

Det som er spennende er at den norske web-bransjen ikke er den samme i dag som den var i går. Det oppstår stadig nye spesialiseringer innenfor denne voksende sektoren av kommunikasjonsbedrifter i Norge (kanskje noen har statistikk som viser dette?). For eksempel kan vi nå snakke om søkemotoroptimalisering som en egen del av bransjen. Andre spesialiseringer er f.eks. forbedring av brukeropplevelse (Netlife Research), utvikling av nettaviser (Bajas Webstudio), PR-virksomhet i digitale medier (Sermo Conulting) og rådgivning om web (WebTrondheim).

Det er interessant å følge denne utviklingen videre for å se hvilke spesialområder som vokser, både i forhold til web-bransjen forøvrig og kommunikasjonsbransjen som helhet. Hvilke stykker av kaka har vokst om to år, og hvilke kakestykker har det eventuelt gått på bekostning av?

Tags: , ,

3 responses to “Web-bransjen som ikke lager nettsider”

  1. Bjørn Are Solstad says :

    Interessant obeservasjon du gjør her. Det er også viktig å merke seg at «Norge» er mer enn bare lokale aktører. Flere selskaper utenfor Norges grenser jobber mot akkurat det norske markedet. Det blir mer og mer samarbeid over landegrensene, hvor hver enkelt aktør bidrar med deler av av prosjekter.

    I Devenia har vi alltid trodd og ment at jo åpnere bransjen klarer å være, jo større blir kaka totalt sett. Vi jobber i en ung bransje, og det er nok kunder for allle. Vår erfaring er at samarbeid alltid er bedre for alle,

    • Ørjan says :

      Ja, markedet er på ingen måte mettet. Utfordringen er å «lære opp» markedet til å benytte seg av slike tjenester. Det er få som er vant til å bruke penger på dette, men det skal bli spennende å se hvilken vekst vi har foran oss.

      Hyggelig at du leser bloggen!

  2. Bjørn Are Solstad says :

    Klart jeg gjør. Du skriver bra og gjennomtekt, så da er jeg solgt :)

    Enig i det du sier i kommentaren. Markedet nord for Oslo er ikke riktig helt modent enda. Men det er unntak da. Vi har kunder fra Finnmark og nedover til Stavanger. Innimellom all ignoransen er det noen som har sett lyset og skjønt at early adaption har noe for seg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: