Business: Meg, meg, meg vs. dere, dere, dere

Søndag formiddag var jeg ute i vårsola og plukket søppel. Jeg og 18 andre samlet 60 søppelsekker med avfall i løpet av en drøy times arbeid. Dette syntes NRK, Adresseavisen, Vårt Land og DagenMagazinet var såpass interessant at de har publisert følgende artikler om saken:

Bortsett fra Vårt Land, har de øvrige tre hatt saken som hovedoppslag i sine nettaviser i løpet av de siste 48 timene. Artikkelen på adressa.no har 138 diskusjonsinnlegg, og hittil har artiklene blitt delt på Facebook 136 ganger. Hva er det som gjør at en historie om 19 studenter som rydder et område for søppel får så stor oppmerksomhet, og hva har dette eventuelt med business å gjøre?

Jeg tror og håper og gjetter at en grunn til engasjementet er at folk blir glade av å lese:

«Jeg har ikke lyst til å si noe negativt om dette, vi har bare lyst til å hjelpe til.»
«Målet er å gjøre noe positivt ut av noe negativt.»
«Det er blitt en negativ sak, og vi ønsket å gjøre noe positivt med dette isteden.»
«Dette er et uttrykk for at vi ønsker å gjøre noe godt for byen vår.»
«Vi gjør det fordi vi har lyst. Det heter frivillighet.»

Historien om søppelplukkinga er en historie om en gjeng som i én time valgte å vise at det viktigste i denne verden ikke er meg, meg, meg. En gjeng som i én time valgte å sette meg, meg, meg ute av fokus, og i én time konsentrere seg om dere, dere, dere.

Noe av det litt magiske ved gründervirksomhet handler om verdiskaping. Mange tror at verdiskaping er et finere ord for å tjene mest mulig penger. Det stemmer ikke. Noe av det som gjør meg mest fornøyd med forretningsdriften er de gangene jeg husker på hvilke verdier som er skapt gjennom arbeidsplasser, handel med andre aktører og økonomiske samfunnsbidrag.

Derfor er vi også stolte av å ha kunder som tar samfunnsansvar. Julemarkedet i Trondheim genererer årlige inntekter til både Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen, RBK har et engasjement rettet mot lokalbefolkningen i Nairobi i Kenya, Pstereo samarbeider med «Leve med hiv», og Kirkens Bymisjon handler stort sett om samfunnsansvar i seg selv. Og enda er det flere som kunne vært nevnt.

I TENK plukker vi ikke mye søppel. Men vi har allikevel et ønske om å ha et varmt hjerte for samfunnet vi selv er en del av. Hvis du vil vite mer om det, finner du mer informasjon her.

Tags: ,

2 responses to “Business: Meg, meg, meg vs. dere, dere, dere”

  1. Kjetil Mogård Bergem says :

    Veldig kult å se at dere i Salem gjør slikt! En veldig bra måte å vise nestekjærlighet på, samtidig som dere ikke brukte anledning til å kritisere festerne, men heller fokuserte på det positive!

    Også morsomt at NRK presiserer i slutten av artikkelen at dere ikke tipset dem :)

  2. Ørjan says :

    Ja, det ble en fin formiddag og bonus med mye positiv oppmerksomhet.
    Hyggelig at du leser bloggen, Kjetil!

Legg igjen en kommentar

