Verdien av fornøyde kunder

Vi startet TENK i 2006 uten ei krone å bruke på markedsføring. Det eneste vi kunne gjøre var å sørge for at kundene våre ble fornøyde. Resultatet ser du her:

Bildet viser en oversikt over de kundene våre som er knyttet til hverandre via én eller flere personer. De blå boksene er kunder/oppdrag, og de oransje er mennesker som har jobbet for de ulike oppdragsgiverne.

Fra dette bildet er det verdt å merke seg at…

  • Oversikten viser 25 oppdragsgivere og 18 kontaktpersoner.
  • 21 av de 25 oppdragsgiverne driver med kulturarrangement.

Bildet viser oss at Trondheim er en oversiktlig by. Her er det fint å kjenne mange dersom man greier å levere varene. Hvis man eventuelt ikke greier det, er det best å ikke kjenne noen som helst.

Den viktigste markedsføringen for oss handler derfor ikke om våre egne nettsider, å komme i avisa, å vedlikeholde vår Facebook-profil eller å tvitre fra @TENK_AS. Den viktigste markedsføringen handler om at hver enkelt kundes behov blir forstått og løst på en måte som gjør at kunden blir fornøyd.

Én ting er at fornøyde kunder forteller at de er fornøyde til andre potensielle kunder. En annen ting er at fornøyde kunder er andre potensielle kunder. Ingen av våre kunder har bare én hatt å ha på hodet. De fleste har både to og tre og fire. Og mange bytter ut en hatt i ny og ne.

Dette gjør at vi er livredde for å ha misfornøyde kunder. Ikke bare gjør det at vi mister et oppdrag der og da, men vi risikerer også å bli utsatt for negativ omtale enten i møter, rundt lunsjbordet eller i en forbifart eller to. Sånn vil vi ikke ha det. Folk skal smile og nikke på hodet når de snakker med hverandre om TENK. Noen legger til og med begeistrende armbevegelser til omtalen.

Og nikkende og smilende oransje bokser med begeistrende armbevegelser fører alltid til flere blå bokser. Dessuten vil du aldri kunne drive en nettside eller en web-annonse som fekter henrykt med armene. Ikke en gang med vår hjelp.

Tags: , , ,

3 responses to “Verdien av fornøyde kunder”

  1. Therese says :

    Jeg tror jeg ser Maria-boksen, og den er ganske så aktiv. Eller tar jeg helt feil?

  2. Ørjan says :

    Ingen tvil om at det er et par viktige nøkkelpersoner her, ja. :-) Vi skal ha fire utvalgte kunder på VIP-frokost tidlig i juni.

Trackbacks / Pingbacks

  1. Kompetanse på skinner « TENK blogg - 21.09.10

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: