Halvparten kan ikke publisere innhold selv

En britisk undersøkelse viser at omtrent halvparten av britiske bedrifter er avhengige av eksterne webdesignere eller webredaktører for å oppdatere innholdet på nettstedet sitt. Les mer om undersøkelsen.

Dette er interessant for oss i TENK, ettersom vår primærtjeneste er nettopp oppdatering og levendegjøring av innhold på web. Så hvorfor er det slik at mange bedrifter – også i Norge – har behov for ekstern hjelp til å vedlikeholde nettstedet sitt?

Hvis du er leverandør av nettløsninger/publiseringsløsninger, bør du lese nøye videre for å kunne bidra til at dine kunder lykkes på web. Vi deler noen av våre erfaringer:

  1. Ingen i organisasjonen har egentlig ansvar for vedlikehold av nettstedet. I bedrifter som ikke har en egen kommunikasjonsavdeling er det ofte en markedssjef eller daglig leder som får webredaktør-rollen i tillegg til sin egentlige rolle.
  2. Det er vanskelig eller lite brukervennlig å redigere i nettløsningen. Dette er en problemstilling som blir mindre og mindre aktuell, ettersom de fleste norske nettløsninger nå leveres med gode publiseringsløsninger. Et vedvarende problem er imidlertid at WYSIWYG fortsatt er WYSI not WYG i veldig mange editorer.
  3. Den som oppdaterer nettsiden glemmer hvordan han/hun gjør det fra gang til gang, eller rett og slett er redd for å gjøre feil, at noe skal forsvinne e.l. Dette gjør at en oppdatering på nettsiden virker mye vanskeligere å utføre enn det som egentlig er tilfelle.
  4. Det har vært lite eller ingen kursing i bruk av publiseringsløsningen fra leverandøren. Kunden får ikke rutinene under huden, og terskelen blir selvsagt høy for å gjøre endringer.
  5. Man er ikke klar over – eller man måler ikke – hvilken verdi det har å stelle pent med kontinuerlig vedlikehold av nettstedet. Altså blir det ikke motiverende å bruke tid på arbeidsoppgaver som fort kan virke bortkastet.

En viktig nøkkel finner vi sannsynligvis i artikkelens siste avsnitt, som handler om en bevisstgjøring på at det å lykkes på web først og fremst handler om hva som gjøres etter at nettstedet er lansert:

While it seems that companies recognise the importance of investing in a website, many of them still fail to understand that investment is more than just money, that they need to put time and energy in to get to grips with some of the basics themselves.

Takk til @PiaBiermann som gjorde meg oppmerksom på saken via dette blogginnlegget.

Tags: , , ,

3 responses to “Halvparten kan ikke publisere innhold selv”

  1. Vidar S. Ramdal says :

    Dette tror jeg er en riktig observasjon i en del tilfeller. Et nettsted som sjelden oppdateres er en dårlig investering. Men samtidig skal man passe på at det som publiseres har et minimum av relevans.

    Mange firmaer kunne fått mye igjen for å investere i den samlede nett-tilstedeværelsen sin – sitt eget nettsted + sosiale medier.

  2. Øyvind Henriksen says :

    Ørjan, jeg er enig i de fleste punktene du skriver her. I en perfekt verden hadde vi hatt kunder som kun jobbet med web, og som kunne nok om webstrategi til å vite konkret hva de skulle gjøre på web, og hva man kan oppnå.

    I de fleste bedrifter jeg har jobbet med har det vært en markedssjef eller lignende stilling som jobber med websiden. Å dra websiden ut av markedssiden tror jeg ikke er realistisk for de fleste bedrifter, det krever store satsinger på web. Samtidig bør web være en del av bedriftenes markedsstrategi, så det er nok bedre å ta folk som jobber i marked, og sette dem i stand til å jobbe på web. Men nå skal det sies, jeg har også vært borti en del markedsfolk som såvidt kan betjene sin egen datamaskin, og da er jo selvsagt heller ikke grunnlaget til stede for å administrere en avansert webside.. Og vi skal ikke være de som lærer markedsfolk å bruke data, la oss heller fokusere på web. :-)

    Når det gjelder jevnlig oppdatering av websiden, tror jeg det hadde vært nyttig om kundene kunne mer om innholdsstrategi og innholdsdrevet markedsføring. Da ville de virkelig fått øynene opp for hvordan innhold kan drive en webside framover! Men dette er jo ditt område, Ørjan. Har du skrevet noe om dette, eller kan du ikke lage en guide på det?

    • Ørjan says :

      Takk for respons, gutter!

      Øyvind; har ikke skrevet noe innlegg om det, nei. Men takk for tips – det kommer. :-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: