Jeg har testet Wondercode

I forbindelse med lanseringen av InCreos nye publiseringsløsning Wondercode, har jeg fått sjansen til å teste nyvinningen. InCreo har som mål at Wondercode skal være verdens beste publiseringsløsning. Min omtale står på trykk i fagmagasinet WEB360, som kommer til bedrifter over hele landet i disse dager. Du kan også lese min omtale nedenfor.

Omtale: Wondercode

InCreo og TENK AS har et felles mål om at våre kunder skal få mest mulig igjen for satsingen sin på web. En nettside skal gi noe tilbake til bedriften, det være seg som informasjonskanal, i forhold til omdømmebygging eller økt salg. Mens InCreo er en av landets aller beste aktører på å lage skreddersydde nettløsninger, har vi i TENK bred erfaring med webkommunikasjon etter at et nettsted er blitt lansert.

Jeg har jobbet med de aller fleste publiseringsløsningene i Norge, og har ulike erfaringer med varierende grad av brukervennlighet, funksjonalitet og fleksibilitet – fra de veldig gode til de helt elendige. Jeg har vært så heldig å få jobbe med InCreos publiseringsløsning i fem år, og har nå fått muligheten til å gjøre meg opp noen meninger om Wondercode.

Du har kanskje vært med på det selv – å investere titusener, kanskje hundretusener, i en ny nettløsning. Ambisjonene er som regel store, og mange er på jakt etter en publiseringsløsning som de enkelt kan håndtere på egen hånd uten å være avhengige av ekstern hjelp. Dessverre er sannheten at veldig mange av publiseringsløsningene på det norske markedet ikke gir en god nok brukeropplevelse for brukeren. Det ønsker InCreo tydeligvis å gjøre noe med.

Fra første innlogging i Wondercode får jeg inntrykk av at jeg som bruker er satt i fokus. Brukergrensesnittet er pent å se på og lett å forstå. De nødvendige funksjonene er lett tilgjengelige i menyer og verktøylinje, og i likhet med et fåtall av de nyeste publiseringsløsningene på markedet kan du redigere innholdet direkte på nettstedet, dette uten å måtte logge deg inn via en slags «bakside».

Selve innholdsredigeringen er overraskende lett å utføre, både ved små korrigeringer og store omgjøringer. Teksteditoren i wondercode fungerer fint, og gir også imponerende resultater når man limer inn innhold fra for eksempel ei punktliste eller et Excel-ark.

Du kan sette inn bilder i definerte bildefelter etter «dra-og-slipp-prinsippet», og du er aldri lenger unna enn et klikk for å publisere den nye versjonen av sida du jobber med. Dersom du skulle gjøre en feil, kan du alltid gå tilbake og publisere tidligere versjoner – ingen grunn til å være redd for å gjøre feil eller for at innhold skal forsvinne.

Det er også grunn til å merke seg funksjonen for å tilpasse oppføringene som vises ved treff i søkemotorer. Ved å enkelt kunne redigere «meta description» for hver enkelt side på nettstedet, viser Wondercode deg hvordan et treff på siden vil se ut i google eller yahoo.

De største utfordringene med å lykkes på web kommer gjerne etter selve lanseringsdatoen. Nytteverdien av investeringen ved nyutvikling av nettsider reduseres kraftig dersom man ikke evner å holde nettstedet oppdatert og vedlike. Mange tror at man er i mål når man har lansert et nytt nettsted, men sannheten for de fleste er at lanseringstidspunktet kun er starten på websatsingen. Derfor er det avgjørende å ha et godt og brukervennlig verktøy å jobbe med når hverdagene kommer.

Satsing på web er ikke det samme som det var i fjor, i forrige uke eller i går. Heldigvis er mulighetene for å lykkes på web stadig i forandring, og det er derfor gledelig at InCreo vil gjøre kontinuerlig forbedring og videreutvikling av Wondercode.

Wondercode imponerer med sin brukervennlighet og enkelhet. Det er få publiseringsløsninger på det norske markedet som er så intuitiv i bruk som Wondercode, og det er lett å ha oversikt over hva man driver på med til enhver tid. Det at sidene redigeres i samme brukergrensesnitt som selve nettsiden reduserer frykten for å gjøre feil, og gjør det både lett og motiverende å holde innholdet på nettstedet vedlike.

Tags: , , ,

6 responses to “Jeg har testet Wondercode”

  1. Espen Arnøy says :

    Hvis man skal være så frekk og si at WordPress også er på det «norske» markedet, er Wondercode bedre enn WordPress?

    Jeg har den siste tiden lurt på hvorfor en bedrift skal kjøpe en publiseringsløsning. Hva er det som gjør at gratis publiseringssystemer som WordPress ikke egner seg for bedrifter?

    Beklager den fanboy-aktige tilnærmelsen til WordPress ;-)

  2. Ørjan says :

    Hei Espen! Takk for at du leser bloggen og for at du spør.

    WordPress og andre opensource-cms med utenlandsk opphav må vel absolutt kunne sies å være på det norske markedet. Når det gjelder åpne cms med alle mulige oversettelser, kan vi vel gjerne snakke om ett verdensmarked.

    Om Wondercode er bedre enn WordPress kommer selvsagt an på hvilke behov man har. Som du ser, er denne bloggen en WordPress-blogg – det fungerer fint til dette behovet.

    Det som er sikkert er at Wondercode stiller i en helt annen klasse enn WordPress for de som synes brukeropplevelse og intuitivitet er viktig – og det bør være særdeles viktig for veldig, veldig mange. Mer om det her: https://tenkblogg.wordpress.com/2010/08/14/halvparten-kan-ikke-publisere-innhold-selv/

  3. Espen Arnøy says :

    WordPress er jo intuitivt slik som det kommer, og i tillegg kan man lett gjemme overflødig funksjonalitet (mange gratis plugins gjør dette på en utmerket måte). Skulle gjerne tenkt meg å prøvd Wondercode og sammenlignet :-)

    Jeg har prøvd mange «in-house» utviklede CMS systemer, og det forundrer meg stort at bedrifter fremdeles legger penger på bordet når det finnes glimrende open-source alternativer.

  4. Ørjan says :

    Enig i at mange opensource-cms løser behovet for mange. Allikevel er jeg overbevist om at det fortsatt vil være en plass i markedet for gode publiseringsløsninger utviklet i Norge.

    Hører gjerne fra deg hvis du får prøvd ut Wondercode. :-)

  5. Helleik Rabbe says :

    Hei, jeg har selv sett Wondercode demonstrert og det er absolutt overbevisende – men det er jo ikke billig da. Så kommentaren fra Espen er forstålig. Vi har selv jobbet etter samme modell som Increo/Idium etc. – etableringspris og månedlig serviceavgift. Men vi lanserer i april en ny modell http://www.fastweb.no som er gratis å etablere og ingen månedspriser. Vi tar i stedet betalt når kunden opplever nytte av løsningen (får stor trafikk inn) og da en svært rimelig pris. Det er en plug&paly løsning hvor GUI er satt i høysetet. Les mer her: http://www.fastweb.no/Publiseringslosning_259.html Løsningen lanseres i Norge i år og internasjonalt i løpet av 2012. Det er også en svært god partnermodell for Fastweb så er dere interessert så ta kontakt :-)
    Mvh
    Helleik Rabbe

Trackbacks / Pingbacks

  1. Kompetanse på skinner « TENK blogg - 21.09.10

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: