TENK i Byens Næringsliv

I dag finner du en sak om TENK i Byavisas næringsliv-del. Saken er laget i forbindelse med at jeg skal foredra om «10 ting du kan gjøre for å lykkes bedre på web» på fredagsforum i Næringsforeningen i Trondheim 24. september. Du kan klikke på bildet til høyre for å laste ned PDF, eller lese saken under.

– Lær av Egon Olsen

Når Ørjan Tinnen, Tenk AS gir næringslivet i Trondheim råd om hvordan de skal lykkes på web, ber han dem om følgende: Lær av Egon Olsen. Ha en plan!

Aller først: Si litt om historien bak Tenk.
TENK AS er et webselskap for bedrifter og organisasjoner som ønsker å lykkes på nett. Gründerhistorien startet med at vi så potensialet for en mer gjennomført og helhjerta tenkning rundt webkommunikasjon hos mange trønderske aktører. Da vi spesialiserte oss på vedlikehold av innhold på nettsider i 2008, var vi den eneste aktøren i landet som hadde dette som primærtjeneste. Siden den gang er det heldigvis mange flere som har sett verdien av å ha en levende websatsing.

Dere har tunge aktører som kunder. Hvorfor velger for eksempel Kirke- og kulturdepartementet Tenk når de skulle lage nettside for en større pilegrimssatsing?
Felles for alle kundene våre, enten de er store eller små, er at de har et inderlig ønske om å lykkes med det de gjør på nett. Det er kunder med høye ambisjoner, og som krever at synligheten på internett skal gi noe tilbake til bedriften. Derfor engasjerer de oss, som jobber med dette hver eneste dag. Ofte finnes ikke kompetansen og erfaringen internt i organisasjonene, og derfor velger de å leie inn hjelp til dette.

Hva er det første du tenker på når du skal lage ny web-side?
Brukeren! Alltid brukeren. Det er helt vanlige folk som skal benytte seg av nettsida, så brukeropplevelsen er avgjørende for om brukeren oppnår det som han eller hun ønsker å oppnå. Det kan enten være å finne informasjon, kjøpe et produkt, se på bilder eller sjekke priser.

Du innleder på næringsforeningens Fredagsforum 24. september om «10 ting du kan gjøre for å lykkes bedre på web». Hvordan er ståa på web-fronten til Trondheims bedrifter?
Det gjøres mye bra på nett i Trøndelag, og vi er heldige som har et godt webmiljø i Trondheim. Det er allikevel helt klart at fokuset på nettbasert kommunikasjon er et helt annet på Østlandet enn i resten av landet. Det merker vi for eksempel på etterspørsel og betalingsvillighet. Men vi ser tendenser til at større og større deler av trønderske kommunikasjonsbudsjetter flyttes over til digitale medier, fordi det ofte gir bedre «return of investment».

Og hvordan står det til med kunnskapen om web innad i bedriftene? Vil de så gjerne, men får det ikke til?
Den tekniske kunnskapen om web varierer veldig, og det er verken unaturlig eller særlig oppsiktsvekkende. De aller fleste beslutningstakere i norske bedrifter i dag har ikke vokst opp med en datamaskin på gutte- eller jenterommet. Det jeg imidlertid etterlyser er kunnskapen om hva en riktig satsing på web kan gjøre for bedriften. Det er noe ledere i næringslivet må ta inn over seg, og gjerne lære av de som har hatt mot til å satse, og lyktes.

Du skal formidle 10 ting som gjør at bedrifter skal lykkes bedre på nett. Hva er det aller viktigste?
Lær av Egon Olsen. Du må kunne si: «Jeg har en plan!» Hvis ikke, må du få hjelp til å lage en plan for hva du skal oppnå, hvordan du skal oppnå det og på hvilken måte du skal takle konsekvensene det vil komme til å få. En seriøs websatsing bør ha en seriøs webstrategi i bunnen. Det gjelder både for egen nettside, blogg, Facebook og andre nettbaserte sosiale medier.

Er en fancy nettside alfa omega for bedrifter i dag?
Nei, det tror jeg ikke. Jeg kjenner til mange bedrifter som driver god business uten å ha noe særlig websatsing i det hele tatt. Verken frisøren min eller dagligvarebutikken i nabolaget har egen nettside, men jeg er overbevist om at de driver utmerket god butikk allikevel. Men med dagens kommunikasjonsvaner er det ikke særlig tvil om at internett egner seg godt for kommunikasjon med forbrukere, mellom bedrifter og fra det offentlige.

Her kan du lese andre presseklipp om TENK.

Tags: , , , , , , ,

Trackbacks / Pingbacks

  1. Kompetanse på skinner « TENK blogg - 21.09.10

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: