Hvorfor du skal bli kunde hos våre konkurrenter

Det er tidlig vinter i 2008. Norske bedrifter har begynt å fokusere på at websatsingen deres ikke kun handler om «å være på nett», men at de også må få noe igjen for innsatsen de legger ned i nettsidene sine (dette var før de begynte å snakke om sosiale medier). Dessverre mestrer ikke alle dette like godt. I TENK kommer vi opp med en idé: «Hva om vi kan hjelpe de bedriftene som selv ikke greier å holde nettsidene sine vedlike?»

Samtidig prater vi mye med aktørene i web-bransjen. Custom Publish, Intellicom, InCreo, Firmanett, Idium, Klapp Media, Keyteq, Bigmouth Media, Skipnes kommunikasjon og Smart Media er noen av de som får besøk av oss. Vi forklarer idéen, og det nikkes rundt møtebordene. Alle er enige om at det er behov for vår tjeneste.

En tid etter at vi har vært i møte med Idium, får vi kopi av en e-post sendt fra deres selger til en av deres kunder:

Denne kunden har altså selv sett behovet for å få hjelp til å vedlikeholde nettstedet sitt, og Idiums selger har «kommet i kontakt med et lite firma i Trondheim som tilbyr akkurat denne tjenesten.» What are the odds? :-)

Kunden heter Aqua Gen AS, og står på kundelista vår den dag i dag. Faktisk ble Aqua Gens behov utgangspunktet for vår standardiserte vedlikeholdsavtale, som sikret kundene kontinuerlig hjelp med oppdatering av innhold på nettstedet sitt. Vi har ikke like stort trykk på denne tjenesten i dag. Tidene forandrer seg, publiseringsløsninger forandrer seg, kommunikasjonsavdelinger forandrer seg og digitale kanaler forandrer seg.

Da vi lanserte vedlikeholdsavtalen i 2008, var vi den første aktøren i Norge som valgte å tilby dette som primærtjeneste. I tillegg hadde noen web- og reklamebyråer det som bitjenester. I ettertid har det imidlertid poppet opp med firmaer som tilbyr lignende løsninger – og ofte skremmende likt våre avtalevilkår og vår presentasjon av tjenesten.

Her er noen av de som tilbyr vedlikeholdsavtaler som ligner:

Hvorfor du skal bli kunde hos våre konkurrenter?

Bare fordi du eventuelt finner noen i denne lista som du tror kan hjelpe deg på en bedre måte enn oss. Det kan godt hende. I så fall er e-postadressen min orjan@tenk.as, og jeg vil gjerne høre fra deg.

Tags: , , , ,

3 responses to “Hvorfor du skal bli kunde hos våre konkurrenter”

  1. Bjørn Are Solstad says :

    Fin måte å få pakka inn at du vil til topps i søkemotorene for navnene på konkurrentene dine :)

    • Ørjan says :

      Det tenkte jeg faktisk ikke på da jeg skrev innlegget, men det er jo et interessant eksperiment å måle effekten på. :-) Vi får imidlertid håpe at disse tilbyderne greier å konkurrere ut et skarve blogginnlegg i søkemotorene.

  2. Bjørn Are Solstad says :

    Er vel jeg som er for «merka» av bransjen.. Skjønner jo at ikke alle tenker sånn da :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: