Idrettsutøvere på Twitter

«Idrettsutøvere må takle negativ nettkritikk,» skriver TV2. Og Adresseavisen, Aftenposten, Dagsavisen, Sunnmørsposten, Fædrelandsvennen, Agderposten osv.

NTB lagde på søndag en sak om forholdet mellom idrettsutøvere og sosiale medier. Jeg syns dette er en interessant og viktig sak fordi måten profilerte idrettsutøvere opptrer på i sosiale medier har stor betydning for deres funksjon som forbilder og rollemodeller.

Som tenåring reiste jeg til Lerkendal stort sett hver hjemmekamp. Noe nærmere kontakt med Brattbakk, Skammelsrud og Strand hadde jeg ikke. Hvis jeg hadde vært tenåring i dag, kunne jeg tvitra direkte med Mushaga Bakenga, Vadim Demidov og Simen Wangberg – eller sett hva de skriver til hverandre og til andre fotballinteresserte.

I det siste har vi sett at flere unge idrettsutøvere har blitt tilgjengelige med åpen profil på Twitter. Det er bra! Videre er det viktig at disse – og alle oss andre – har en tydelig digital bevissthet og opptrer i sosiale medier med integritet.

Petter Høvik (@phovik), som spiller for Byåsen, kom med denne spøkefulle kommentaren i etterkant av saken jeg har referert til ovenfor:

Den kan vi nok godskrive ironikontoen. Det kan vi gjøre med mye fotballspillere i mellom. Åpent, ærlig, lett og lekende, men med stor ydmykhet i bunn – også på Twitter. :-)

Tags: , , , , ,

Legg igjen en kommentar

