Om Facebook Timeline, barn og foreldre

I dag er det én uke siden Facebook lanserte tidslinjen i Norge. Media har vært kritiske til personvernet i forbindelse med den nye designoppdateringen, og i går kom jeg over denne interessante saken fra @tanteposeSkjerp deg, eller kom deg ut!

Jeg syns Ole Petter skriver en god kommentar. Det er faktisk ikke Facebooks skyld at jeg og du har skrevet dumme eller unødvendige statusoppdateringer, lagt ut pinlige bilder eller gjort andre fadeser i sosiale medier. Alt dette har ligget der tidligere også. Det har bare blitt enklere å finne.

Det vi imidlertid ofte glemmer, er hvordan barn og ungdom skal kunne forholde seg til slike muligheter som f.eks. Facebook gir. Den nye tidslinjen setter nok en gang fokus fornuftig bruk av sosiale medier.

Det som er spesielt nytt med tidslinjen er at det er mulig å legge til hendelser tilbake i tid. Det kan for eksempel være at du har mistet en av dine kjære, fått et barn, gått ned i vekt eller fått nye spisevaner. Det må være lov til å spørre seg hvorvidt disse nye mulighetene for eksponering av fortiden er nyttige.

Facebook er et fantastisk verktøy dersom det brukes på en klok måte, men en 13 år gammel ungdom har ikke nødvendigvis et klart skille mellom hva som er offentlig og hva som er av mer privat karakter. Facebook oppfordrer nå til å fortelle om hvor mange kilo man har gått ned i vekt, hvem som nettopp har gått bort og hvilke uvaner man har hatt. Dette er ting selv voksne syns kan være vanskelig å avgjøre hvordan man skal kommunisere om.

Jeg mener dette nok en gang utfordrer foreldres dialog med barn og tenåringer om hvordan sosiale medier kan benyttes på en god måte. Greier foreldre å sette seg inn i de nye funksjonene som kommer slik at de har mulighet til å samtale med barna om hvordan man kan benytte sosiale medier til noe positivt, eller blir barna stort sett overlatt til seg selv?

Tags: , ,

2 responses to “Om Facebook Timeline, barn og foreldre”

  1. Morten says :

    Hei Ørjan, fin sak. Men er det ikke slik at det er bedre at man får se hva man evt. tidligere har publisert, for så å ha muligheten til å fjerne det?(en mulighet man faktisk har). Alternativet er jo blogger, kommentarfelt og andre fora på nett hvor man faktisk ikke kan endre/fjerne det man tidligere har publisert, og at det attpå til bli indeksert av Google. I mitt hode er timeline lite forskjellig fra for eksempel bildene du publiserer – de blir liggende der til du evt. velger å fjerne de. Nå har det vel bare blitt enklere å fjerne ”dumme ting”? Når det kommer til foreldres ansvar og barneoppdragelse så skal jeg, av manglende erfaring, avstå å uttale meg så mye om det. Men slik jeg ser det, har nok den kommende generasjonen både bedre trening og erfaring enn hva vi har hva angår hva man publiserer/ikke publiserer på nett. Selv har jeg mange foreldre som venner på Facebook – og jeg mener at mange av disse som burde læres opp til hva man publiserer/ikke publiserer.

    God jul:-)

  2. Ørjan says :

    Takk for kommentar og tilbakemelding, Morten! :-) Jeg er enig med deg både i at timeline ikke nødvendigvis er negativt for personvernet og at den oppvoksende generasjonen har god trening og erfaring i bruk av sosiale medier. Allikevel mener jeg å ha sett, bl.a. gjennom årene jeg har jobbet i videregående skole, at de yngste ungdommene nødvendigvis ikke har et modenhetsnivå godt nok til å forstå hva som er privat og hva som er offentlig. Når det er sagt, skal det sies at den unge generasjonen står for en åpenhetskultur som f.eks. kan virke fremmed for mange av dagens voksne. Men sunn åpenhet er kanskje ikke nødvendigvis å dele alt til alle?

Legg igjen en kommentar

