Innovasjon og forretningsutvikling

I løpet av det siste året har vi i TENK medvirket til flere studentoppgaver. Jeg møter mange dyktige studenter som studerer ulike retninger innen markedsføringsfaget, og mange vil kunne hevde seg godt i bransjen. Sannsynligvis har de også et fortrinn i det digitale arbeidsmarkedet, ettersom dette er folk som har vokst opp med mobiltelefonen under puta og laptopen på nattbordet.

En av de oppgavene hvor vi stilte oss selv til disposisjon, var en oppgave i faget Innovasjon og forretningsutvikling ved Trondheim Økonomiske Høgskole.

Fem studenter har valgt å se på hva vi i TENK gjør for å opprettholde et konkurransedyktig forretningskonsept. Ettersom dette er en blogg om gründerhistorien, velger jeg å dele hele oppgaven med dere. Studentene har godkjent offentliggjøring av oppgaven i anonymisert form.

Les hele prosjektrapporten her

Ta kontakt på orjan@tenk.as dersom du er interessert i å gjennomføre en studentoppgave i samarbeid med oss.

Tags: , , , , ,

4 responses to “Innovasjon og forretningsutvikling”

  1. hallgrim says :

    hva? kan vi oppfattes som konkurrenter… :)

  2. Ørjan says :

    Interessant den der. Jeg oppfatter vel verken InCreo eller HK, som nevnes i artikkelen, som konkurrenter. Men det kan vel være mulig at ulikhetene fremstår mindre utad enn for oss som kjenner bedriftene og bransjen. Det er mulig vi i TENK har et forbedringspotensial i forbindelse med å forklare enkelt og presist hvordan vi kan hjelpe kunden.

    Når det er sagt, vil det nok være overlappende områder mellom bedrifter hvis man sammenligner tilbydere som konkurrenter i ordets videste forstand. Dersom InCreo lager så gode og brukervennlige publiseringsløsninger at ingen trenger TENK til å publisere og vedlikeholde innhold, er det forsåvidt en konkurranse. Men som vi begge vet, er dette bildet mer komplekst enn som så.

    Takk for kommentar! :-) Interessant hvordan konkurransesituasjonen oppleves.

  3. Hallgrim says :

    Jeg er faktisk uenig i at aktører som ikke har egen programvare/CMS løsning, slik som dere har en styrke i å være uavhengig. Jeg opplever (ikke nødvendigvis dere) at «uavhenige» aktører ofte gir råd for å nettopp selge mer timer ved å ikke velge en god løsning i bunn. Det som må være førende bør være behovet til kunden og hvordan en løser dette best mulig. Har ikke noe å si om en betaler for programvaren eller ikke- det er totalen som betyr noe, og hva en oppnår med websatsingen.

    Men er en god oppgave og spennende lesing.

    Ønsker deg en riktig god jul!

  4. Ørjan says :

    Jeg tror nok både uavhengige aktører og bedrifter som har partneravtaler med CMS-leverandører kan være til fordel for kunden, men jeg er selvsagt helt og fullt enig i at uavhengige aktører alltid må gi råd som er best for kunden, ikke for seg selv.

    Dersom kunden håndterer publisering på nettsiden sin selv, er det dessuten mange andre tjenester som er aktuelle å tilby. Det ser vi mer og mer av. Der vi tidligere utførte praktiske tjenester med publisering av innhold, er vi nå inne i en mer rådgivende rolle med tanke på webstrategi og webkommunikasjon på et overordnet plan. Til beste for kunden. :-)

    God jul til deg også, Hallgrim!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: