Bruk av Facebook øker givergleden

Kirkens Bymisjon i Trondheim satser på sosiale medier for å trigge givergleden hos trøndere i julestria. Både i ukene før jul og i romjula brukes Facebook aktivt for å støtte folk i byen som har det vanskelig i julehøytiden.

1600 liker

Vi etablerte Facebook-siden for Kirkens Bymisjon Trondheim i september, og nå er det over 1600 personer som ”liker” Bymisjon. Om dette er mye eller lite i løpet av 3-4 måneder er det sikkert ulike meninger om. Uansett er det viktigere å se på hvorfor tilhengerne faktisk liker siden, ikke bare hvor mange de er. Jeg skal komme tilbake til det.

Bymisjonen i Trondheim har uansett samlet flere tilhengere enn for eksempel Dokkhuset Scene (720 personer), Britannia Hotel (576 personer) og kollektivselskapet AtB (1500 personer). Samtidig er det selvsagt mange Trondheimsbaserte Facebook-sider som har betydelig mange flere.

2 millioner kroner

Facebook-satsingen gjør at Bymisjon treffer en noe yngre gruppe mennesker enn med tradisjonelle brevutsendelser. Både nettsiden og Facebook-siden er viktige kanaler for å fortelle om hva som foregår i Bymisjonens mange virksomheter. Markedskonsulent i Kirkens Bymisjon, Kathrine Koren Bjertnæs, hadde ikke drømt om den responsen de har fått da vi satte i gang Facebook-prosjektet.

Hittil har juleinnsamlingen nasjonalt bidratt til at 25 000 sms med pengebidrag er sendt. Dette gir inntekter på rundt 2 millioner kroner, hvorav halvparten er til byer utenom Oslo. Uten bruk av sosiale medier ville beløpet vært langt lavere, mener Bjertnæs.

Engasjement og deling

Det er selvsagt vanskelig å estimere hvor store beløp Facebook-siden i seg selv genererer, men det handler i bunn og grunn om å skape et engasjement og å gi folk muligheten til å dele det – og nettopp her er den store, gledelige effekten som vi også har sett i andre kundeprosjekter. Folk skriver og kommenterer, liker og deler både bilder, videoer og statusoppdateringer. Dette fører til at flere får vite om det viktige arbeidet Kirkens Bymisjon gjør.

Dette har vi gjort

  1. Vi har sørget for at Kirkens Bymisjons egne ansatte publiserer store deler av innholdet på Facebook-siden.
  2. Sponsede hendelser gjør at flere blir kjent med siden og klikker «liker».
  3. Budskapet har blitt repetert for målgruppen ved hjelp av Facebook-annonser.
  4. Innholdet på Facebook-veggen har både handlet om juleinnsamlingen og generelt om Bymisjonens arbeid.
  5. Vi har gjort det enkelt for folk å dele oppfordringen om å gi via sms med sine venner.

Klikk her for å gå til Kirkens Bymisjon Trondheim på Facebook

Tags: , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: