Reklamebyråidéen og det SVÆRE webselskapet

Dette er historien om det lille gründerforetaket, den gode reklamebyråidéen og et av Norges største webselskaper.

Den første tittelen jeg lagde for dette blogginnlegget inneholdt noe slikt som «…og den store, stygge ulven». Men jeg syns jeg måtte fjerne det, fordi ulven er ikke stygg i det hele tatt. Stor er den imidlertid. Så stor at den har blitt landets største leverandør av publiseringsløsninger. Ulven heter Idium AS (og har forøvrig nylig fått nye og delikate nettsider).

Idium består av over 70 ansatte, ble i 2006 kåret til Norges 13. raskest voksende teknologibedrift, og omsatte i 2008 for ca 35 millioner kroner. Jeg kom i kontakt med Idium tidlig i 2008, og har fortsatt et utmerket samarbeid med en meget dyktig og profesjonell leverandør.

Forretningsdriften til Idium handler om å levere publiseringsløsninger for både små og større bedrifter. De har et stort salgsapparat, og jeg har selv jobbet med både den minste (Idium Web) og den største (Idium Portal) publiseringsløsningen deres. Og så har de et godt slagord: «Webpublisering lekende lett».

Da vi i TENK skulle utarbeide ny logo og grafisk profil høsten 2009, fikk Oktan Trondheim (som hadde fått oppdraget) idéen om vårt eget slagord: «Levende nett – lekende lett». Selv om vi ikke er konkurrenter med Idium, valgte vi allikevel å henvende oss for å få deres respons på at vi tok i bruk det nye slagordet vårt, som muligens kunne være til forveksling med deres.

18. september 2009 fikk vi en høflig og profesjonell e-post fra markedssjefen i Idium med beskjed om at de tilfeldigvis var i ferd med å varemerkeregistrere slagordet «lekende lett», og at de stilte seg negative til at vi tok i bruk vårt nye slagord. Det syntes vi forsåvidt at var greit nok, men vi valgte allikevel å ta i bruk «levende nett – lekende lett» som undertekst til logoen da ny grafisk profil ble lansert.

Det interessante (nr 1) er at Idium søkte slagordet varemerkeregistrert via et advokatkontor like etterpå. Søknaden ble sendt til Patentstyret 25. september 2009, ti dager etter vår henvendelse til Idium. Idiums varemerkesøknad ble henlagt 22. februar 2010.

Det interessante (nr 2) er at Idium på sine nye nettsider ikke nevner setningen «webpublisering lekende lett», verken i tekst eller i tilknytning til logo. Om dette betyr at slagordet er fjernet fra firmaets profil, aner jeg ikke. Og ikke har jeg tenkt å spørre heller. :-)

PS: Vi matcher ikke Idium på omsetning. Men vi leder med 947 followers på Twitter. Følg @idiumas her.

Stikkord:

2 Svar til “Reklamebyråidéen og det SVÆRE webselskapet”

  1. Bent Inge Høiås sier :

    Dette er jo litt latterlig… Allerede i 2003 brukte vi i Siteman slagordet: «Ut på nett – lekende lett». Å patentere hele slagordet kunne vi vurdert, men jeg håper da inderlig ikke at det lar seg gjøre å patentere «lekende lett». Tenk deg mulighetene videre – «fort gjort», «rett i fletta», «på baken»… Jeg er ikke noen ekspert på området, men det kan da ikke være mulig å patentere slike allmenne uttrykk?

    Uansett er det vel ikke med slagord man vinner på internett :-)

    • Ørjan sier :

      Enig med deg, Bent Inge. Både TENK, Siteman og Idium kunne nok antakeligvis fått varemerkeregistrert sine slagord, men «lekende lett» alene blir for snevert. «Ut på nett – lekende lett» var en fin variant. :-)

      Gøy at du leser bloggen.

Leave a reply to Bent Inge Høiås Avbryt svar