Sparebank 1: Gi en tier

Det har nå gått 4-5 dager siden Sparebank 1 lanserte sin Facebook-kampanje «Gi en tier». Kampanjen går ut på at du kan nominere og stemme på gode formål som senere vil motta 10 kr fra Sparebank 1 for hver stemme som blir registrert. Forutsatt at man oppnår et minimum antall stemmer, vel og merke.

Stor synlighet

Jeg syns kampanjen har vært både smart og godt markedsført. Den utnytter mulighetene i sosiale medier på en veldig god måte. Jeg har også sett reklame for og omtale av kampanjen i andre medier, f.eks. på kino og ikke minst på hundrevis av nettsider som omtaler kampanjen med oppfordring til å avgi stemme.

Mest kjent har nok Facebook-kampanjen blitt kjent gjennom – ja, nettopp; Facebook. I løpet av de siste dagene har mange av oppdateringene fra mine venner lignet på denne:

Nødvendig søppel

Mange har reagert på at disse meldingene skaper alt for mye søppel på Facebook, og det er det selvsagt lett å forstå. Men samtidig er dette også grunnen til at denne kampanjen fungerer i det hele tatt. Uten viral spredning av innholdet ville kampanjen mislyktes. Det som imidlertid er svært interessant med denne kampanjen er at vi som brukere har lettere for å akseptere spam i dette tilfellet enn i andre tilfeller. Vi blir tross alt gitt mulighet til å gi bort andres penger til noe vi selv brenner for.

Det skal også sies at den som stemmer selv kan velge om meldingen skal publiseres eller ikke, og vi har alle anledning til å fjerne fremtidige meldinger publisert gjennom kampanjen – slik:

Bryter retningslinjene

Men selv om statusoppdateringen fra deg som stemmer kan velges bort, innfrir ikke kampanjen alle Facebooks retningslinjer for applikasjoner. Når du skal stemme på en av kampanjens mange gode formål møter du dette bildet:

Sparebank 1 spør deg her om lov til å publisere en statusoppdatering på din egen vegg. Dette har du anledning til å hoppe over dersom du ønsker det. Problemet er at statusoppdateringen som legges ut på veggen din er forhåndsdefinert og ikke redigerbar. Dette er i strid med Facebooks reglement for applikasjoner:

«You must not pre-fill any of the fields associated with the following products, unless the user manually generated the content earlier in the workflow: Stream stories (user_message parameter for Facebook.streamPublish and FB.Connect.streamPublish, and message parameter for stream.publish), Photos (caption), Videos (description), Notes (title and content), Links (comment), and Jabber/XMPP.»

Denne regelen utdypes nærmere på denne siden med følgende illustrasjoner:

Vi ser altså at statusfeltet skal være forbeholdt brukerens egne formuleringer og at applikasjoner ikke kan forhåndsutfylle tekst her. I applikasjonen «Gi en tier» får ikke brukeren denne muligheten til å kommentere stemmen som er gitt med egne ord.

So what?

Ok – er dette så farlig da? Nei. Det er det ikke. Sparebank 1 gjør så og si alt riktig. De opplyser om at kampanjen ikke er støttet, sponset eller administrert av Facebook, de gir informasjon om at dine brukerdata kun vil bli brukt i forbindelse med kampanjen, oppdateringen de publiserer på veggen din er i tråd med det du kan forvente. Og så videre, og så videre. Dessuten bruker Sparebank 1 Facebook til å engasjere folk og til å støtte gode formål.

Men årsaken til at Facebooks regler er slik, er at applikasjoner ikke skal kunne publisere forhåndsdefinerte oppdateringer i ditt statusfelt som er forbeholdt dine personlige ytringer. Statusfeltet er til for at du som bruker skal kunne uttrykke deg selv. Ved at andre fyller inn tekst i dette feltet legger de ord i munnen på brukerne. Facebook beskriver det selv på en god måte: «Pre-filling these fields erodes the authenticity of the user voice.»

PS!

Sparebank 1 krever at du liker deres Facebook-sider for å kunne avgi stemme. For Sparebank 1 SMN har dette eksempelvis betydd ca 20.000 nye personer som liker siden deres de siste fire dagene.

Stikkord:, , , ,

Legg igjen en kommentar